shababdemiana

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
shababdemiana

3 مشترك

ألات موسيقية في القداس ؟؟؟؟

eng_meshmesh
    eng_meshmesh
    عضو متألق
    عضو متألق

ذكر

ألات موسيقية في القداس ؟؟؟؟ Empty ألات موسيقية في القداس ؟؟؟؟

مُساهمة من طرف eng_meshmesh الأربعاء أكتوبر 31, 2007 8:43 pm

ليه مفيش ترانيم بتتقال في القداس ... لية كل القداس عبارة عن ألحان وبصراحة كلام روتيني بنصليه وإحنا واقفين .. أبونا لما يقول كذا هنرد إحنا ب كذا.. ده حتى أبونا لما يبقى مستعجل نصلي بسرعة علشان ننجز .. نخلص الكام كلمة الي إحنا حافظينها علشان نخلص القداس ... لية مبنقولش ترانيم بالعربي تعزينا بالإضافة لصلاة القداس ؟؟ ولا هيا كنيستنا الأرثوذكسية مبتجددش خالص في طريقة الصلاة .. طيب ليه مبندخلش ألات موسيقية في القداس .. لية دف وتريانتو ..في المزامير مكتوب سبحوه بدفوف و صفوف وبمزمار وقيثارة علشان هيا دي الألات الموسيقية المتاحة زمان .. طيب لية منسبحش ربنا في القداس بالأت المتاحة دلوقتي.. معلش ياجماعة في أرائي بس انا مبحبش أقول أمين
    mark5050
    mark5050
    عضو فلتة
    عضو فلتة

ذكر

ألات موسيقية في القداس ؟؟؟؟ Empty رد: ألات موسيقية في القداس ؟؟؟؟

مُساهمة من طرف mark5050 الأربعاء أكتوبر 31, 2007 10:37 pm

معلش انا لا اوافقك فى الكلام دة

اولا بالنسبة للألحان و صلاة القداس فهى معزية جدآ أكثر من اى ترانيم بس اذا ركزنا فى القداس و حسينا بالكلام اللى بيتقال . مش نقعد نتكلم مع بعض و نيجى فى الاخر نقول الالحان مش معزية
    ثانيآ : بالنسبة للالات الموسيقية : فى رأيى ان الدف و التريانتو يكفوا للالحان بس انا معنديش اعتراض على اننا ممكن ندخل بقية الالات فى التسبيح
    eng_meshmesh
    eng_meshmesh
    عضو متألق
    عضو متألق

ذكر

مُساهمة من طرف eng_meshmesh الأربعاء أكتوبر 31, 2007 11:13 pm

أنا بحس إن ده إعتقاد عندنا إن الألحان دي حاجة مقدسة جدا أكتر من الترانيم .. رغم إن الي حط الألحان كانوا بشر و الي عملوا الترانيم برده بشر.. الألحان متاخد كلامها من الإنجيل والترانيم برده من الإنجيل .. بس إحنا حاطين في دمغنا إن الألحان أقدس مش عارف لية رغم إن ربنا عايز مننا نسبحه بقلوبنا .. أنا شايف إن الألحان متساوية طبعا مع الترانيم
    ريموندا
    ريموندا
    عضو متألق
    عضو متألق

انثى

مُساهمة من طرف ريموندا السبت نوفمبر 03, 2007 4:42 pm

انا احترم وجهة نظرك يا مشمش دا حتى ذكر فىالانجيل انه داود النبى كان بيستقبل تابوت العهد بالالحان وكان بيرقص امام التابوت من شدة فرحه بس دا مايمنعش ان الحان الكنيسه الارثوزكسيه الحان جميله وغنيه وقيمه جداااااااااا

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 26, 2024 10:38 pm